שיא של 943 אלף שקל במשכנתה ממוצעת

משכנתאות 2023: הזדמנות או סכנה? מדריך חיוני לרוכשי דירות

חברים יקרים, אם אתם מתכננים לרכוש דירה בקרוב, חשוב שתכירו את המגמות האחרונות בשוק המשכנתאות. הנתונים מאפריל מספרים סיפור דרמטי – גובה המשכנתא הממוצעת זינק לשיא של 943 אלף שקל! במיוחד בולטים המשקיעים שלוקחים הלוואות עתק של מעל מיליון שקל. אז מה עומד מאחורי העלייה המסחררת הזו, ומה המשמעות עבורכם?

ובכן, חלק מהסיבה לעלייה נעוצה כנראה בהתאוששות המהירה של השוק לאחר הקיפאון בתקופת הקורונה. הביקושים שוב בשיא, והמחירים ממריאים. אבל חכו רגע לפני שאתם רצים לבנק – כי לקיחת משכנתא כבדה מדי עלולה להיות החלטה גורלית.

הנתון המדאיג ביותר הוא ששיעור ההחזר החודשי מההכנסה כבר מתקרב ל-30% בממוצע, ואצל כמעט מחצית מהלווים אפילו חוצה את הרף הזה. מדובר ברמת סיכון חסרת תקדים. אם חס וחלילה תיקלעו למצוקה כלכלית, ההחזר הכבד עלול להפוך לנטל בלתי נסבל שיאיים על יציבותכם הפיננסית.

אז מה כדאי לעשות? הנה כמה טיפים חשובים:
1. בחנו את יכולת ההחזר האמיתית שלכם. קחו בחשבון לא רק את ההכנסה הנוכחית, אלא גם תרחישים של אבטלה, מחלה וכו'. השאירו מרווח ביטחון משמעותי.
2. אל תיקחו הלוואה שתזרוק אתכם מעל 30% החזר מההכנסה החודשית. גם אם הבנק מאשר – זה עדיין מסוכן מדי.
3. שקלו חלופות כמו דירה קטנה יותר או פריפריאלית יותר. אולי עדיף להתפשר על הדירה ולא על איכות החיים.
4. נסו לחסוך ולהגדיל את ההון העצמי. ככל שתצטרכו משכנתא נמוכה יותר – הסיכון קטן יותר.
5. קחו משכנתא בריבית קבועה ולא משתנה. אל תהמרו על עליית הריבית בעתיד – זה עלול להיות הרסני.

זכרו, לקיחת משכנתא היא מההחלטות הכלכליות הגורליות בחיים. אל תתנהלו בפזיזות ואל תיכנעו ללחץ חברתי או נדל"ני. עצרו, תכננו בקפידה, היוועצו במומחים, ופעלו בשיקול דעת. בסופו של דבר, הבית שלכם צריך להיות מקום של שלווה ושמחה – לא של דאגה ולחץ כלכלי מתמיד. בהצלחה!

רוצים לחסוך מאות אלפי שקלים במשכנה שלכם?

עוד מאמרים בנושא
התחלת שיחה
אנחנו זמינים
הי 👋
איך אפשר לעזור לך?